Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

« Forrige Version 9 Næste »

I uge 31 fra 27-07-2024 til 01-08-2024 tog Toke, Normann og Anette til Berlin.

Lørdag

Gik med at køre derned primært, vi hentede Toke kl 08:00 sharp.

En pause ved Otto Duborg for at købe lidt sodavand og tisse og spise frokost.

Ved 16:15 tiden var vi ved Radisson RED Berlin Kudamm

Aftenmaden indtog vi på en lokal resturant Gasthaus Krombach med lokal tysk mad.

Søndag

Forgik i Zoo, da butikkerne ikke har åbne om søndagen i Tyskland, så der er ikke så stor en pointe i at "go shopping". Berlin Zoo er ganske flot, en af de helt specielle ting er deres bjerggeder, som har et højt bjerg at klaret rundt på, ganske imponerende.

Efter Zoo gik Toke på hotellet og Norman og Anette kørte mod det store mindesmærke for Holocaust (som han havde besøgt før).

Efter at have set dette ville vi egentlig se Potzdamer Platz, men blev afledt af et skilt der pegede på Checkpoint Charlie - og da vi gik derned komer vi til en udstilling af Muren, der er et stort velbevaret stykket med en masse informationstavler og plancher.

Derefter så vi Checkpoint Charlie.

Om aftenen spise vi Ramen på Hachiko Ramen.

Efterfølgende fik vi en øl i hotellets foyer før vi gik på værelserne.

Mandag

Var der dømt Shopping, og KaDeWe - Kaufhaus des Westens - lå jo lige om hjørnet (det gjorde Snipes også - et af Tokes mål med turen). Så vi gik på shopping, og Snipes var fint der kom lidt Karl Karni med hjem, men KaDeWee - anbefalet af Peter Ingemann, var noget af en skuffelse for os - mest af alt et tysk Magasin, og med ganske horible priser.

Men ok, vi fik da set det....

Så vi gik over gaden til Europa Center, det var dog ikke meget bedre.....

Så da vi aldrig - nogen af os - havde været på KFC, endte vi der med en spand kylling. Og det smagte jo glimrende...

Om aftenen ville vi spise burgere eller Hotdogs på Five Guys - men det så bare trist ud, så Anette fik os på Vapiano - en glimrende oplevelse hvor vi fik en slags Pizza.

Tirsdag

Startede Anette og Normann med at køre til konzentrationslejren Sachsenhausen oppe nord for Berlin ved byen Oranienburg. Det var på en gang både skræmmende og facinerende at se lejren, muren tundt om og de velbevarede rekvivelier og historier fra den gang.

Heldigvis var vi kommet tidligt, så der var ikke mange mennesker.

Det var jo ganske frygtelige ting der foregik, og det er nok sundt at blive husket på - det sker jo desværre stadigvæk rundt om i verden.

Ingen vi skulle hjem fik vi en frappe - og da vi kørte var der kommet en masser busser og en masse mennesker.

Efter Sachsenhausen hentede vi Toke og kørte i Mall of Berlin - som et stortcenter med ca. 300 butikker, hvor Toke shoppede en smule.

Resten af dagen forgik på hotellet, og om aftenen spiste Toke og Normann på Vapiano (igen) - denne gang blev det pasta.

Onsdag

Havde vi en flodtur på Spree kl. 12, og vi syntes vi var i god tid, men man ved aldrig helt med trafikken. Vi var dog i god tid og kogte godt i solen i 40 minutter, for at komme på båden og koge 1 time mere.

Men det var ganske spændende at se floden og alle bygningerne, men en guide på både tysk og engelsk. Berlin er bestemt en åben og tolerant by, og der er dælme mange flotte bygninger langs floden, og regeringsmagten fylder godt.

Efter flod turen gik vi hen og så Alexanderplatz og tårnet, derefter på DDR museum og så hvordan man levede i DDR og hvordan industri og regeringsmagt etc fungerede, ganske imponerende og bragte da lidt barndomsminder frem.

Derefter kørte vi til et Samurai museum vi havde udset os hjemmefra og så en stor udstilling af en privat samling af Samurai ting, det var utroligt flot og fantasktiske dragter, våben og så videre. Da vi lige har set Shogun på Disney+ kunne vi jo relatere nogle af tingene dertil.

Om aftenen fik vi Thaimad på Miss Pho, det var også nyt for os.

Torsdag

Var hjemtur, - der var ingen problemer eller kø - og vi fik shoppet Pepsi Max og lignende ved Otto Duborg.

Vi var hjemme præcis 16:30 hvor Stefan mødte os med Jake, som han havde passet.